For tid til anden har jeg behov for at hjælpe venner og familie med IT problemer.
Problemerne bliver ofte ikke mindre når man skal guide personen rundt i menuer mm over en telefonen, hvis man da ikke benytter sig af den indbygget fjern support som faktisk virker fint !!

De størreste problemer med fjern supporten er at der skal være nogle bestemte netværks port åbne for at man kan forbinde sig til den klient og at få guidet folk hen til ikonet for at starte fjern support applikationen.
Det sidste kan heldigvis omgåes rimeligt nemt, Windows fjern support kan jo startes fra en commandline som eventuelt kan kopieres fra denne hjemmeside.

Følgende skulle virke på både windows 7 sam windows Vista.

Gå i start menu'en og vælg run eller kør alt efter windows køre dansk eller engelsk.

Remote assistance

I Run skrives der nu følgende: %windir%\system32\msra.exe
og tryk OK, herefter start programmet op.

Remoate Assistance

skulle man være mere advanceret er her de kommando parametre man kan sætte på MSRA.exe

MSRA.exe

Lige info, så Pauser Fjern Support applikationen hvergang UAC (User Account Control) beder om kode ord og personen der fjern betjner maskinen vil se dette, hvilket er på godt JYSK TRÆLS...

UAC :-(

Under windows Xp skulle Windows fjern Support kunne startes på samme måde ved at i stedet skrive følgende i RUN: %SystemRoot%\System32\rcimlby.exe -LaunchRA
Ovenstående er dog ikke test af på en windows XP PT.